söndag 6 april 2008

Hänt i veckan


Nyskördat
Veckan som varit har vi haft fröberäkning och jobbat i växthuset med sådd och skolning (måndag), pratat växtföljd (tisdag). På onsdagen hade vi externa föreläsare på besök som pratade ekologiska odlingsmetoder. Det var dels en odlare från Torfolk Gård, en från Biodynamiska föreningen, och så en från Koster trädgårdar som pratade Permakultur. Intressant dag! På kvällen var Karin Berglund på besök på skolan och pratade om Linné. Hörde henne i somras men jag gick dit ändå, för det tåldes att höra igen! På torsdagen började vi (som jag skrev tidigare) med de olika skötselområdena och på fredagen var vi uppdelad i våra grupper (om 3-4 st) och jag var då i plantskolan hela dagen och planterade om tallar. Fint väder även då, vi tog ut en skiva och bockar och stod ute och arbetade i solen.
För övrigt har jag haft växthusjour och köpt en begagnad cykel - just för att smidigare hinna upp till trädgården innan skolan. Den som har jouren ska se över temperaturen i 'barnkammaren' så att det inte blir för varmt eller kallt, dysa sådderna, vattna skolade plantor, moderplantor och annat... leta efter angrepp (spruta löss) och så vidare. I torsdags fick vi vattna med Vectobact mot sorgmyggelarver. Ja, just ja, i början av veckan fick vi tillsammans med tvåorna se hur det gått med grönsaker som lagrats i jordkällare, stuka samt på friland. Det mesta hade klarat sig fint och vi fick ta del av skörden. :)

Jag har bestämt mig för att inte åka på mässan. Vi får åka några stycken från klassen (skolan deltar) och det var ju frestande ... men jag behöver nog min helg hemma trots allt. Veckan blir flängig fram och tillbaka ändå. Men kanske nästa år!

11 kommentarer:

Randi sa...

Du må tro jag njuter av att läsa din rapport! Blir helt nostalgisk!
Bra att du påminner om att det kan vara dags att spruta. Gillar inte det, men ibland så måste man. Får kolla lite noga i morgon!
Permakultur är jätte-intressant och tillhör ett av mina favvo-områden.
Önskar dig en ny spännande och lärorik vecka!
Kram Randi

Camilla Alvén sa...

Vad roligt att läsa om din vecka, ekologisk odling låter intressant, viktigt och ligger "rätt i tiden". Fina bilder visar du också!
Ha det bra
Camilla

johanna sa...

spännande som fasen! min vecka innehåll flisblåsning, regn regn, skära sig i fingret, rabattplanering och ännu mera regn.
trist!

Anonym sa...

Det låter toppenroligt det ni gör i skolan!
Synd att du inte kommer upp till mässan, men som sagt, den verkar ju komma tillbaka... :)
Styr du kosan till Enköping eller liknande får du gärna höra av dig!
Kram

Anonym sa...

Åh vad roligt och spännande det låter... tack för ditt besök, nu är jag såklart nyfiken, vad är det för kurs/utbildning du läser?

lisa sa...

Åh, du verkar verkligen ha kul. Jag blir lockad!

Fundera grönt sa...

Kul att det låter kul! :)
Nu ska jag iväg dit igen - och vad ser man: SNÖ. Nämen det här hade vi inte kommit överens om!

johanna sa...

det snöar ju bara i bergen där vi bor! :o)
jag höll på att börja gråta för jag trodde jag skulle få skotta hela dan igen när jag tittade ut i morse, men väl inne i stan är det bara vanligt hederligt gammalt regn!
så kan det gå!

Cattis sa...

Godmorgon!

Det doftar härligt av jord...
Att gräva med händerna i myllan är så uunderbart!

kram
Cattis

Annika Christensen sa...

Rolig och spännande vecka du har haft. Synd att du inte kommer till mässan. Ja du Karin Berglund kan man nog lyssna på hur många gånger som helst. Hon är en härlig person.
Vi var på en resa tillsammans i somras.Hoppas nästa vecka blir lika spännande att läsa.
Annika

Fine Little Day sa...

Vackra doftande och inspirerande bilder här.