söndag 21 september 2008

Drömparken









Var som sagt i Enköping tisdag-onsdag nu i veckan. Vi blev guidade runt i parkerna där under fyra timmar och jobbade i Drömparken med uppgifter vi fått. Vi skulle bland annat göra två uppmätningar och välja ut tre perenner att beskriva karaktär etc samt teckna av. Det var rätt kyliga dagar, man fick se till att röra på sig emellanåt... Drömparken var fin även så här på hösten (men augusti är nog bäst). Jag hade inte sett den förut och ser fram emot att besöka den igen tidigare på säsongen. Alla årstider har nog sin tjusning. Njuter gärna mer av Enköpings alla parker vid tillfälle!

10 kommentarer:

Trädgårdstomtarna sa...

Jag var på besök i Drömparken för några veckor sedan och håller med om att det är en vacker plats.
Vet du vad blomman på fjärde bilden heter? Känner inte igen den sedan innan men gillar den mycket!
Anna

Fundera grönt sa...

Anna: Det är en blodtopp, Sanguisorba officinalis. Gillar den också!

Anonym sa...

Sagolikt vackra bilder, som vanligt! Är man intresserad har Drömparken något att ge året runt. På vintern kan man ju studera vackra vinterståndare med eller utan snö beroende på årets klimat...
Kram från Ronja :)

Camilla Alvén sa...

Fina bilder! Visst börjar det bli riktigt kyligt, raggsockorna sitter redan gjutna på fötterna och snart är det dags att dra på långkalsongerna också.
Ha en bra vecka
Camilla

Karins fotoblogg sa...

Då jag bor i Uppsala har jag rätt nära till Enköping. Så jag har varit till Drömparken några gånger. Det är verkligen vackert där. Det vore trevligt om fler kommuner tog efter och satsade på perenner på samma sätt.

Ninni sa...

Jättefina bilder! Tyvärr har jag inte kommit iväg till Enköping för att se på alla dessa vackra planteringar men har det som mål nån gång. Synd bara att inte flera stadsträdgårdsmästare(eller motsvarande)tar efter. Det ser väldigt fint ut!

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Fina bilder som vanligt. Vad fint det blir när man satsar på många plantor av samma slag.
Så tänker jag ofta men det är lätt att falla för en ny växt som måste ha en liten plats.
Ha det gott
Birgitta

Annika Christensen sa...

Fint du visar igen!!!
Har inte varit där men det blir säket någon gång. Vad vacker hösten är - eller hur.
Ha det gott
Annika

johanna sa...

ja det är verkligen toppen i Enköping, jag har varit där flera gånger och kollat på alla olika parker. Vi hade guidning av självaste Stefan Mattson så det var fräckt.

Snygga bilder du tar oxå så klart! ;o)

Lindas trädgårdsblogg sa...

Jag måste få mig dit nån gång, verkar hur fint som helst. Du har verkligen lyckats fånga vackra kompositioner på bild. Den där utbildningen som du går hade jag gärna också gått!