lördag 19 september 2009

Sävsjö













I onsdags var jag med klassen i Sävsjö på exkursion i kursen Skötsel och utveckling av park och trädgård. Vi vandrade runt i stan och tittade på planteringarna och hade uppgifter att lösa, sedan blev vi visade runt av stadsträdgårdsmästaren Stefan Lagerqvist som berättade om planteringarna och hur de jobbar. Jag gillar särskilt de mindre, ganska enkla, perennplanteringarna i gatumiljön. Genom att tänka ståndort har man minimerat skötseln. Ingen vattning och gödsling där inte, växterna ska helt enkelt klara sig.
Nästa vecka blir det prärieanläggning för hela slanten. Peter Gaunitz kommer och föreläser och ska tillsammans med oss jobba med att anlägga en prärie i Mariestad. Spännande värre! :) Hoppas bara få vara frisk. Har legat skruttig i ett par dagar nu, började frysa i Sävsjö och däckade sedan ihop, men är piggare nu.

4 kommentarer:

♥Min Eden♥ sa...

Tack, det var faktiskt riktigt inspirerande bilder på kombinationer!!!!

Anonym sa...

Så många gånger som jag tänkt åka dit men det har alltid kommit något i vägen. Tack för din fina spaning.esse

Anonym sa...

Wow! vad roligt att ni skall anlägga en prärie i Mariestad o att ni får stöd av Peter G:) Kan inte bli annat än bra. Jag försökte mig på en miniprärie förra året o det blev förståss bara skrutt av den (för skuggit). I natt drömde jag att jag planterade en i Botan Gbg mitt emot Dahliarabatten i sluttningen! Vaknade av att jag inte fick ordning på alla olika höjder på gräsen, hi, hi. Har verkligen fått prärie på hjärnan! Det är en utmärkt idé för parker med öppna ytor o ger praktfull blommning i september. Hellre Indiansommar än höst, tack:) Yo

Bloggaromtradgard.se sa...

Vill tipsa om en att vi nu har utökat vårt nätverk, med trädgårdsbloggar. Välkommen att publicera din trädgårdsblogg!