söndag 17 augusti 2008

Villa camerata


Sluter jag ögonen så är jag tillbaka. I Florens.
En buss som går i närheten av tågstationen tar mig snabbt genom stan och vid ändhållplatsen kliver jag av. Jag går sedan innanför grindarna och uppåt längs en liten väg som slingrar sig fram genom tät grönska. Det är fuktigt och liksom surrar i luften... precis som sist.

Vandrarhemmet är en stor gamma italiensk villa från 1700-talet. I den gamla trädgården finns fontäner och statyer. Strax intill villan finns det möjlighet att tälta. Handfat på rad ute i trädgården, gamla skulpturer och så denna fuktighet, dessa dofter och ljudet av... är det syrsor? Jag tror det.

På vandrarhemmet är det lunchdags. Det luktar gott. Ett sorl av röster som pratar olika språk hörs från långbordet ute på verandan. Jag får min mat och går och slår mig ner. Den långa tågresan känns fortfarande i baken och jag är hungrig. Doppar brödbiten i pastasåsen på tallriken framför mig och slappnar av. Jag är tillbaka.





1999 skrev jag denna text ovan i en skrivgrupp jag då just gått med i. Temat var 'resa'. I sommar var jag tillbaka på riktigt på denna plats jag beskrev. Det var tjugofyra år sedan sist så det kändes väldigt speciellt...

9 kommentarer:

Camilla Alvén sa...

Vilket underbart ställe, förstår att det var kul att komma tillbaks.Fina bilder du visar från din resa.
Ha det bra
Camilla

Ninni sa...

Oj vad jag blir sugen på att åka till Italien...Verkar vara ett helt fantastiskt ställe!
Kram Ninni

Anonym sa...

Fint litet reportage! Så härligt ställe att få gästa!
Italienarna de kan det där med trädgård!

Ciao! Anja

Åsa sa...

Vilka underbara bilder- massor med inspiration och precis så som jag tycker om! =)/kram åsa

Ilva sa...

Superbilder, men om du inte hör av dig nästa gång så blir jag sur! Bra tips dessutom!
Och vad kul att du haft Frank Watson som lärare, han hittade till min portfoliosite genom ett pastarecpt på Aglio e olio o där såg han att jag ska ha uställning o sen började vi maila! Världen är liten!

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Vackert. Är det verkligen ett vandrarhem? Tänk att få komma till ett vandrarhem här i Sverige med vacker utemiljö.
Ha det gott
Birgitta

PysselBitan sa...

Kul idé att återvända dit. Får man vara så fräck och fråga vad stället heter? =) Låter som ett trevligt ställe att bo på någon natt, när man kommer till de krokarna av världen.
Mvh. Bitan

PysselBitan sa...

Vad dum jag är! =) Villa Camerata stod det ju tydligt! Suck! Ska kika lite på det.

Anonym sa...

Vilket vackert vandrarhem.